Посольство України в Республіці Казахстан

, Київ 21:59

Сучасний стан та хід реформування Збройних Сил України в умовах проведення антитерористичної операції на Сході України

05 грудня, 15:35

Революція гідності та подальша агресія Російської Федерації обумовили новий вектор розвитку держави та стратегічний курс України на вступ до ЄС та набуття членства в НАТО.

З огляду на стан Збройних Сил, з початком збройної агресії особлива увага приділялася створенню і розгортанню угруповань військ (сил) для врегулювання кризової ситуації на сході країни та на інших небезпечних напрямках, створенню системи управління ними, переорієнтуванню системи матеріально-технічного забезпечення та створенню необхідних запасів МТЗ, відновленню озброєння та військової техніки, приведенню організаційно-штатних структур до потреб АТО. Визначальним чинником, завдяки якому вдалося досягти значного нарощування бойових спроможностей Збройних Сил у надзвичайно стислі терміни та зупинити агресора, стало проведення впродовж 2014 – 2015 років шести черг часткової мобілізації.

У травні 2014 року під головуванням Ради національної безпеки і оборони України було розпочато комплексний огляд сектору безпеки і оборони. Його результати зумовили перегляд та оновлення концептуальних стратегічних документів, затверджених указами Президента України, зокрема:

Стратегії національної безпеки;

Воєнної доктрини;

Концепції розвитку сектору безпеки і оборони;

Стратегічного оборонного бюлетеня.

На виконання завдань, визначених Стратегічним оборонним бюлетенем України, який став дорожньою картою оборонної реформи розроблено Державну програму розвитку Збройних Сил України на період до 2020 року.

Основні аспекти оборонної реформи.

У перспективні системі управління передбачається чітко розмежувати повноваження та завдання між органами військового управління з урахуванням прийнятого у збройних силах держав – членів НАТО принципу відокремлення функцій щодо формування, підготовки та розвитку військ (сил) від функцій управління їх застосуванням.

В оборонному плануванні триває впровадження методу планування на основі спроможностей. Міністром оборони України затверджено дорожню карту щодо впровадження стратегічного планування розвитку спроможностей Міністерства оборони та Збройних Сил, якою визначено основні етапи та заходи для забезпечення поступового переходу на нові принципи й методологію процесу оборонного планування.

У 2016 році законодавчо змінено загальну структуру Збройних Сил України, до якої крім видів Збройних Сил (Сухопутні війська, Повітряні та Військово-Морські Сили) включені Десантно-штурмові війська та Сили спеціальних операцій як окремі роди військ і сил відповідно.

У бойовому складі Збройних Сил України передбачається мати достатню кількість бригад (полків), спроможних виконувати завдання у складі оперативних та оперативно-тактичних угруповань військ (сил) на загрозливих напрямках.

В особливий період для ведення територіальної оборони в усіх областях і районах держави передбачено розгортання підрозділів, таких як стрілецькі батальйони, загони оборони та роти охорони.

Одним із пріоритетних напрямів є нарощування спроможностей створених у минулому році Сил спеціальних операцій. На даний час визначено склад сил та засобів Сил спеціальних операцій, який підпорядковано Командуванню Сил спеціальних операцій Збройних Сил України.

Наступним пріоритетом є відновлення Військово-Морських Сил Збройних Сил України, які після незаконної анексії АРК Крим втратили більшу частину свого бойового потенціалу. Планується досягти мінімально необхідних військово-морських спроможностей.

На даний час триває робота щодо переформування органів управління Військово-Морських Сил Збройних Сил України відповідно за принципами, прийнятими в НАТО, відновлення існуючої та створення нової системи базування ВМС ЗС України у Чорному та Азовському морях. Поступово відновлюється озброєння та військова техніка.

Сплановано реформування Військової служби правопорядку у Збройних Силах України у правоохоронний орган спеціального призначення – Військову поліцію.

Наступним пріоритетом є покращення підготовки Збройних Сил, яка має відповідати сучасним стандартам з урахуванням досвіду антитерористичної операції.

За останні два роки інтенсивність навчань значно зросла, а підготовка військ набула практичної направленості. Так, протягом 2013-2014 років бригадні тактичні навчання не проводились взагалі, у 2015 році проведено 15 таких навчань, а у 2016 році вже 20. Про масштаби підготовки у минулому році свідчать також 219 батальйонних тактичних навчань та 190 заходів оперативної підготовки.

Для забезпечення ресурсних потреб Збройних Сил та інших складових сил оборони планується створити єдину систему логістики, функціонування якої буде здійснюватись на основі сучасних систем і технологій забезпечення військ (сил). Процеси управління логістичним забезпеченням будуть автоматизовані.

Передбачається, що система логістики Збройних Сил України буде здатна здійснювати логістичне забезпечення військових частин (підрозділів) усіх складових сил оборони під час виконання спільних завдань.

Систему медичного забезпечення сплановано привести у відповідність до принципів і стандартів держав-членів НАТО.

Що стосується кадрового потенціалу, Збройні Сили матимуть змішану систему комплектування особовим складом (військовослужбовцями військової служби за контрактом та строкової служби). Пріоритет надаватиметься комплектуванню військових частин бойового складу військовослужбовцями за контрактом.

Вже зараз Збройні Сили комплектуються переважно військовослужбовцями за контрактом. Протягом 2016 року на військову службу за контрактом прийнято близько 70 тис. осіб, приблизно по 6 тис. щомісячно.

Подальшого розвитку набуде служба у військовому резерві.

Триває створення необхідних умов для підвищення рівня матеріального та інших видів забезпечення військовослужбовців. Запроваджується служба військового духовенства на багатоконфесійній основі.

Реалізація реформи забезпечить набуття Збройними Силами України спроможностей для ефективного реагування на загрози національній безпеці у воєнній сфері та оборони України, сприятиме досягненню Збройними Силами України євроатлантичних стандартів та критеріїв, необхідних для набуття членства в НАТО.